söndag 2 december 2012

Hur jag gör domherrar

Har fått lite förfrågningar om hur jag gör mina domherrar så nu i pysseltider tänkte jag visa hur jag gör..Finns säkert andra sätt också men det här är mitt sätt :-)

 Till domherren behöver man: Garn i rött, svart och grått, ståltråd, knappnålar, en bit skinn och lim.
 Vira garnet i ca 25 varv (fler varv, tjockare domherre) runt en pappbit och klipp sedan upp. Hur lång beror på hur stor domherre man vill ha. Jag brukar bara använda mig av mina fingrar när jag virar, tycker det blir lagomt.
 Lägg sedan det svarta garnet över det grå på mitten och vik över det svarta. Knyt sedan åt det svarta garnet hårt under det grå så att det sitter fast.
Trä sedan en bit ståltråd igenom det svarta, ovanför knuten.
 Vik ner ståltråden och tvinna den ganska hårt så att den blir stadig och sitter bra.
 Knyt ihop det röda garnet på mitten med ett ganska långt snöre.
 Vik garnet dubbelt där det är knutet och använd sedan den långa tråden till att sy fast det röda garnet på domherren.
 Lägg till garnet så att det ser snyggt ut och knyt sedan hårt några varv så att det riktigt sitter fast.
Jag använder mig alltid av det röda garnet när jag knyter här och avslutar alltid knuten fram då kan man bara låta ändarna hänga ner.
 Sedan är det bara att frisera fågeln som man vill ha den :-)
 Näbben klipper jag ut av en liten skinnbit och trär sedan två knappnålar igenom som ska föreställa ögon.
 Sätt en liten limklutt under näbben vid knappnålarna och sätt fast på domherren.
Klart! Bara att pynta :-)
 
Ha det gott!


11 kommentarer:

Unknown sa...

En helt fantastisk domherre.

Önskar dig en ljuvlig dag
kram
Annie

Marie maräng sa...

Så söt.. det var typ hundra år sedan jag gjorde en domherre ;)

Idag har vi -22 grader... bbbrrr garanterat myggfritt.

Ha det gott och ta det lugnt i julstressen.

Kram Marie

Vardag och flärd sa...

Så fin domherre! Tack för att du visar, nu kan jag pyssla med mitt lilla barnbarn!
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Titti sa...

Jättefin domherre. Imorgon skulle det bli mildare väder här så vi får väl hoppas på det. Ha en fin vecka du med. Kram

Vita Falkens Lantliv sa...

Åh nu blir jag nostalgisk, såna hade vi alltid när jag var liten:) Så fina!

Kram Susanne

Marianne sa...

Kul pyssel! Så söt den är!
Jag har virat massor med garntomtar förr, och det funkar väl ca likadant:)
Kram

Rosa i huset i vitt sa...

Så fina ....ha en bra kväll
kram Rosa

Anonym sa...

Vilken underbar domherre.
Kram Birgitta

Emma sa...

Haha, så smart och så söt! /Emma

Anonym sa...

hur många trådar av varje färg

Anonym sa...

hur många trådar av varje färg